Testy przedsezonowe 1
Testy przedsezonowe 2
Grand Prix Australii
Grand Prix San Marino
Grand Prix Turcji
Grand Prix Monako
Grand Prix Kanady
Grand Prix Wielkiej Brytanii
Grand Prix Niemiec
Grand Prix Węgier
Grand Prix Belgii
Grand Prix Włoch
Grand Prix Stanów Zjednoczonych
Grand Prix Japonii
Grand Prix Brazylii
Belgia
Grand Prix Belgii
Spa-Francorchamps
Runda 9
25 - 27 stycznia 2019
Trening
25.01.2019 - 20:00
Trening 2
26.01.2019 - 20:00
Kwalifikacje
27.01.2019 - 20:00
Wyścig (17 okr.)
27.01.2019 - 20:30
Wyścig 2 (11 okr.)
27.01.2019 - 21:10
Do wyścigu pozostało
Mapka toru
Prognoza pogody na sesję:
Autor: Michał 'Kozer' Kozera
Data dodania: 29 grudnia 2018 - 17:25
Pewnego razu w Excelu: część pierwsza
Tytuł newsa

Za nami kolejno: 5 weekendów Grand Prix, 10 wyścigów oraz 25 sesji - okazji, na których kierowcy mogli we wszelaki sposób udowodnić swoje umiejętności. Jeśli jednak spoglądacie tylko na klasyfikacje generalne, to widzicie zaledwie czubek góry lodowej. Prawdziwe oblicze minionej, krótkiej części sezonu stanowią liczby, które poznacie w poniższych statystykach, których współautorem jest Paweł Andrzejewski.

Zacznijmy od treningów - na tych pojawiło się nas naprawdę wielu, jednak, jak to zwykle bywa, tylko nieliczni mogli cieszyć się z topowego wyniku na końcu sesji. Podczas wszystkich sesji treningowych zwycięskich nazwisk było aż 9, spośród których dominuje nazwisko, które nie powinno zaskakiwać nikogo...

Przeskoczmy dalej - do kwalifikacji. Zdobywców pierwszego pola, które zresztą gwarantuje dodatkowy punkt do klasyfikacji generalnej, było tylko 3! W zasadzie można przyjąć tutaj wariant, w którym raptem dwóm śmiałkom udało się przełamać dominację lidera Renault.

Ilu z nas może powiedzieć sobie, że jechało w każdym wyścigu z dotychczasowych 10? Okazuje się, że jest aż siedmiu takich kierowców. I tu znów uwagę zwraca przeskok z grupy obecnej od samego startu na grupę, w której kierowcy albo dołączyli do nas później, albo ominął ich pewien weekend. (Tutaj pokolorowałem słupki zgodnie z barwami zespołów. Gdy skończyłem, wiedziałem już, że to jedyny wykres jaki pokoloruję.)

W tychże wyścigach do pokonania mieliśmy póki co 208 okrążeń łącznie. Skąd to wiem, zapytacie? Prosta sprawa - spojrzałem na wykres przejechanych okrążeń w wyścigach, w którym przodują liderzy zespołu Renault, dzierżąc wyróżnienie za 100% przejechanych pętli. A tuż za nimi, na podium, ich partner zespołowy, dalej zaś kilka interesujących nazwisk.

Na koniec tego odcinka spójrzcie na średnią pozycję na mecie każdego z kierowców. Ten wykres, choć jest swoistym uzupełnieniem klasyfikacji generalnej, pokazuje też pewne różnice między jednym i drugim zestawieniem. I tak, dla przykładu przed Michałem Pryglem na wykresie znajduje się Michał Kozera - mimo odwrotnego ustawienia w generalce. Z czego to wynika? Ot, dla przykładu, 5 miejsce w wyścigu głównym nie równa się 5 miejscu w sprincie. Bynajmniej w klasyfikacji generalnej.

To koniec pierwszej części, a na drugą (jeśli dopisze czas) zapraszam jeszcze przed GP Wielkiej Brytanii. Tam postaram się Wam zaprezentować Waszą średnią stratę do zdobywcy Pole Position oraz porównać osiągi kierowców w poszczególnych zespołach. Jeśli natomiast macie pomysły na kolejne statystyki - piszcie i proponujcie!
Wyświetleń: 132
Komentarze
avatar Ziubson
@Michał Kozera czasami spiritus może powodować sprint... do klopa :O
avatar Kozer
21 dni temu
Spiritus i sprint nie idą ze sobą w parze, tak myślę :V
avatar Ziubson
Liczby nigdy nie kłamią! Renault team SPIRITUS działa bardzo dobrze (oprócz sprintu w Australii) xd
avatar KrizMann
Sztosik news Panie Kozera. Oby więcej takich smaczków :D
Najbliższe sesje
Najbliższe sesje
Seria
Nazwa
Data
Status
Flaga
Trening
25.01 - 20:00
Flaga
Trening 2
26.01 - 20:00
Flaga
Kwalifikacje
27.01 - 20:00
Flaga
Wyścig
27.01 - 20:30
Flaga
Wyścig 2
27.01 - 21:10
Serwery
Serwery
Dane do serwerów dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników
Ostatnie wideo
Ostatnie wideo